Tuesday, November 16, 2010

Kisah Zaman Tok Kadok

16 November 2010, Selasa

Aku duduk di suatu sudut untuk mencari plug. Aku survey dulu. Aku wat tawaf kat satu LCCT ni. Cari port yang sesuai. Ok! Jumpa. Ada satu plug dekat Currency Exchange CIMB Bank. Ok la tu. Aku duduk di situ dan Irah, kawanku masih setia menemaniku disini. Pening lalat kepalaku melihat orang lalu lalang di Low Carrier Capacity Transit (LCCT) Kuala Lumpur ni. Macam-macam ragam ada. Putih, kelabu, hitam, kuning dan macam-macam lagi warna kulit aku nampak. Fesyen macam ultraman ada, iklan Trojan ada, ratu kebaya ada, skin head ada, pendek kata, 1001 macam fesyen bermula dari rambut hingga ke kaki yang dapat aku ilhamkan untuk aku berfesyen jugak. Hihi. Sambil menyelam, kita tangkap ikan. Dapat gak buat gulai.  Aku mencuba untuk menyambung kemudahan wireless free yang kat sini. Dapat! Aku layari laman social ku yakni Facebook la. Aku buka. Aku tengok komen dari kawan-kawan. Ehm, tak ada yang special. Tanganku gatal untuk membuka blog dia a.k.a someone. Aku yakin bin pasti, dia pun turut sama buka blog aku. Kalau tak buka pun, tak apa. Tak luak pun aku nyer blog. Aku buka blog dia. Entah apa yang aku tekan dan klik, terkeluar satu lagi blog. Nama blog itu pun sudah cukup menggambarkan apa yang ingin disampaikan. Aku baca satu persatu-satu.  Jangan mengalir duhai air mata. Sudah puas untukmu meratapi ‘kematian’ cinta palsu dia dulu. Kematian yang tidak bernisan. Dan sememangnya aku tidak ingin meninggalkan kesan pun. Kalau boleh ingin ku humban kenangan itu di Laut Mati. Mengalir juga. Aku tunduk. Malu. Aku perasan ada mata yang memandang. Apa tengok-tengok? Aku berlari keluar munuju ke kawasan parking kereta. “Woi, nak mati ke?” AKu terkejut tatkala mendengar decitan tayar kereta. Aku menoleh. Aku lihat keadaan sekeliling. Semua mata tertumpu ke arahku. Sedihnya aku. Nape dia buat aku macam ni? Aku ditipu hidup-hidup. Nampak sangat aku naïf dalam menilai orang. Buta kerana sayang kononnya. Haha. Dasar anak kecil!
Aku duduk di suatu sudut. Aku mendongak melihat purnama. Cantiknya. Aku kesat air mata. Habis tanggal segala mascara yang aku pakai. Jatuh saham camni. Aku kesat elok-elok. Rupanya, selama ni aku ditipu. Ya. Penipuan yang sangat berkesan daripada seorang pelakon yang baik. Aku tabik springgggg sama dia!

Di dalam sendu yang teramat
Ku lihat senja yang berlabuh
Dan malam yang melepas layar
Kaku aku di sini
Bersama harapan terbakar
Siapa di antara kita

Yang dulu memula sengketa



Pastinya diriku bagimu



Yang engkau anggap punca



Biarpun ketara engkau Yang mula...

Bukan sekali kau suarakan

Kebimbangan pada cintaku
Kau tak mampu
Bersendirian tanpaku
Itu semua lembut lidah
Manis madah penuh helah
Yang pastinya...
Aku adalah sandaran...
Bagai hilang semangat diri
Keyakinanku...terlebur kini
Sesungguhnya kau ku sanjung tinggi
Bererti hanya kau di hati
Sayangnya kejernihan cinta
Yang mencermin setia
Kau keruhkan warnanya...


Ya! Lagu ini sesuai untuk nya. Kalau nak lagu lebih sesuai,Setiamu gugur dimata. Ambik kau! Patutlah dia ok jer masa aku mintak putus. Rupanya, dah ada spare part yang baru. Mana taknya. Hehe. Nape la aku tak boleh nak faham. Dia nekad konon? Haha. Nekad? Tak payah nak nekad sangat. Kalau boleh mesej kat aku “saya rindu awak”. Dasar kumbang tak ada ekor! Aku rebus dengan pucuk paku baru tau.Sakit betul ati aku. Aku kembali ke tempat asalku mula-mula parking tadi. Kawanku cakap, bateri lappy da nak abis. Aku cakap, rodok jer kat plug tu. Dia cakap, “tak dapek den nak nolong.” Hampeh bin hampagas. Dah la bateri da nak abis. Ni tempoyak basi tu punyer pasal la. Eh! Dia dah tak ada kaitan dalam hidup dan mati aku! Berat nya nak terima hakikat yang aku ni boleh ditipu hidup-hidup. Tahun 2010 merupakan tahun yang sangat mencabar buatku kerana macam-macam perkara telah berlaku. Tahun 2010 merupakan perintis untuk menjadikan aku lebih dewasa dalam menilai manusia yang berada disekelilingku. Sakit tu, tak payah cakaplah. Lebih sakit berbanding pembedahan kecil yang pernah aku buat pada 1 Mei 2009. Sakitnya menyebabkan saraf kepercayaanku kepada kaum Adam berkurangan dan membuatkan aku membenci pihak ketiga. Aku pernah mengatakan kepadanya dulu. ‘Jika dirimu menemukan cinta baharu, terus terang sahaja denganku. Jangan diri aku di duakan.’ Ehm, manusia dipegang dengan janji. Namun terkilan. Bukan kerana dia menemukan cinta baharu, namun terkilan kerana aku di duakan saat aku masih memerlukan. Sadisnya! Isk..isk...Dia jangan pernah terfikir yang aku akan menyerang cinta barunya. Aku berakal dan berpendidikan. Perbuatan seperti itu hanya akan menjatuhkan airmuka ku sebagai seorang yang terpelajar. Kawanku berpesan,’Memang sudah jodohnya dengan perempuan itu. Kau tak dapat nak cakap apa-apa.’ Aku terdiam dan menilai kebenaran kata-kata itu. Ya. Aku menaiki pesawat AK5220 ke Kuching dengan harapan, apabila aku kembali ke kampus, keadaan akan kembali seperti sebelum 26 April 2010. Insyallah. ‘Semoga kau berbahagia dengan Sayang barumu.’
Aku tersenyum. Catatan penuh emosi marah, kecewa dan trauma. Aku menutup diari 2010 dengan kemasnya. Diari itu masih tetap ku simpan sampai sekarang. Aku menulis kerana itu sahaja cara untukku menghargai hidup ini. Bila aku baca balik, tergelak dibuatnya. Masa muda. Pertimbangan pun kurang. Keputusan banyak dikuasai emosi dan perasaan. Nak berlagak dewasa, tetapi tak kena pada cara. “Teringat cinta lama ke?” Aku tersentak lantas tersenyum.”Jangan nak mengada. Flying kick kang.” Suamiku tergelak. “Mak aieh, powernya isteri Chief Sarjan Hapis sekarang.” Aku tersenyum. “Dalam ati ni, ada nama Chief Sarjan Hapis jer. Insyaallah, selagi diizinkan Allah, saya akan menjadi isterinya dunia akhirat.” Aku memeluk suamiku. Dia mencium dahiku. Itu kebiasaan yang dia lakukan. Tak kira tempat, masa dan bila. “Tua-tua pun nak mengada.” Dia mencubit pipiku. Itulah dia, lelaki yang banyak mengajarku erti cinta sebenar. Erti cinta yang membawa kebahagiaan di dunia dan insyaallah di akhirat. Walaupun dia bukan yang pertama, namun dia yang akan menjadi peneman sehingga detik akhir hayatku.........




2 comments:

  1. terima ya en Zen atas nasihat itu & Tq sbb sudi jd followers.... :) sy akan mghargai siapa yg mghargai sy...apa pun, selmt tahun baru....n semoga cepat menimang cahaya mata..hak3... :p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...